Powered By Blogger

Rabu, 14 September 2011

PeRsiApaN BaRanG BaBy...

kat sekolah tadi aku try cari barang baby dalam intenet..rupanya banyak aku terlepas pandang..pastu aper lagi..laju jer aku catat ape nak tambah lagi...huuu...rupanya aku byk bli bju bby jer..

yg lain aku tak amik kisah..so..cepat2 call hubby memaklumkan perkara2 ini..so..ari jumaat ni kalu takder pape baru nak cari balik... barang yang aku terlepas pandang ni barang kecik2 yang tomei2...hahaha...aduhai....macam nak tergelak sorang2...heeee

 

Senarai Beli Barang Baby...


Jom tambah/kurangkan senarai ini...

Untuk Bayi
Pakaian
1. Baju: saiz new born 5 pasang
saiz 6-12 bulan 5-7 pasang (lebih pun tak pe sebab boleh pakai sampai umur setahun atau lebih..tapi aku rase dah bli terlebih..eksaited punya pasal..heee)
seluar panjang dan seluar pendek
baju lengan panjang dan pendek
baju lubang2 utk cuaca panas, singlet dan baju jalan
 (siapkan 2 size berbeza..mak aku cakap mak aku wat sndri barut baby..hee)

Dandanan dan Ubatan
1. Minyak telon, minyak yuyi - (minyak yuyi panas sikit banding dgn telon)
2. Minyak bayi - baby oil (minyak zaitun pure tu okay gak atau minyak kelapa dara)
3. Syampu, sabun - (elok beli pek kecik (travel set) sebab takut kulit baby tak serasi)
4. Ketip kuku (nail clipper) dan setnya dengan gunting kecik.
5. Pembersih hidung - (berbentuk seperti hon)
6. Lampin pakai buang saiz newborn (Drypers ok skit kot)
7. Sikat lembut.
8. Kapas muka / cotton ball

Feeding
1. Botol susu (beli yang pendek dulu, klau bole bagi bb minum susu ibu)
2. Pembersih botol susu.

Peralatan
1. Besen mandi beserta getah alasnya
2. Stroller - (beli lambat sikit pun tak pe lepas habis pntng ke)
3. Katil bayi - (beli lambat pun tak pe sebab kebanyakan ibu terutamanya yg menyusu suka baby tido sebelah senang menyusu dan perasan kalau dia nangis)
4. Kelambu payung
5. Bakul atau beg untuk simpan barang2 baby.
6. Lapik plastik untuk salin lampin bayi. - (sesetengah diaper bag ada ni sekali)
7. Tilam bayi - (jangan pilih yg terlalu empuk sampai muka baby boleh terbenam dalam tu. Boleh juga beli comforter/tilam nipis, nak jalan2 senang)
8. Bantal dan bantal peluk



2. Stokin/sarung tangan dan kaki: (5 pasang jer haku bli..)

3. Sapu tangan: 10 helai (ni aku tak bli lagi..awat byk sgt smpai 10 helai)
4. Tuala mandi: 3 helai (yg ni baru 2 helai)
5. Lampin kain: 1 dozen untuk bedung, multipurpose(ni pon aku dah bli sedozen cap pureen)



sekarang ibubapa suka pkai kan pampers mcm ni
byk kelebihan yg aku baca
mcm nak cari ja...

6. Kain bedung: 3 helai ( mcm mane rupa kain bedung ni erk..aku tak bli pon lgi)



7. Selimut: 2 helai (ni baru sehelai)
8. Topi yang sesuai - (elok ada topi yang boleh lindung dari panas bukan sekadar fesyen)

9.Barut bayi / binder: 10 helai
botol susu yang femes org guna
BPA free..

auwwww
terharu i ...
kater ank ummi ni yea..
heeeee


Untuk Ibu
1. Breastpump
2. Bekas puding yang kecik comel tu untuk isi susu badan (boleh juga diisi dalam botol susu tapi pastikan botol susu punya penutup (seal) bukan tutup atas bulat tu)
3. Barut - (ada jugak ibu yg pakai girdle je)
4. Batu sungai jika ingin bertungku
5. Stokin tebal
6. Nursing bra
7. Jamu jika mahu makan jamu( aku sedang survey lagi produk set bersalin ni....huuu

3 ulasan:

  1. Better guna botol susu avent...sebab anak aza pun guna botol tu,breast pump jenis avent pun teramatlah bgus,sebab lembut je..xmcm pump lain.. cuma kelemahan botol susu avent nie...lama2 dia akan kuar susu kt tepi botol.... better beli banyak,boleh tukar2 selalu... Botol jenis dr.brown pun bgus jugak,tapi mahal sikit... Botol jenis tomme pun bgus,sebab dia mcm bentuk susu ibu... harganya murah sikit...

    BalasPadam
  2. aza:nk cri kat mne produk tu??aza bli kat mane..thanks gtau lini..hee..kna byk bertanya lgi nie..breast pump tu aza bli bape rm? tak survey jnis tu lagi..

    BalasPadam
  3. Khas buat ibu bapa yang mencari barangan baby pada harga yang berpatutan, Little Angel menyediakan jualan barangan baby online bagi memudahkan ibu bapa membeli barangan yang terbaik buat si comel.sila like page Little Angel Di facebook untuk maklumat lanjut..https://www.facebook.com/pages/Little-Angel/666917740015343

    BalasPadam