Selasa, 25 Disember 2012

ZaKaT

arini aku nak wat entry berilmiah sikit
asyik entry merapu ja
tahun dpn dah nak masuk satu angka lagi
tak reti2 lagi kewwww
nahh kau mak kiah
lama mokcit tak membebel
^___^
hahahaha

ok back to topic
hehehehe
actually..dah lama aku nak citer pasal zakat ni
sebab bagi aku..banyak kesan yang memberi impak dalam kehidupan aku..

pendek kan citer lah..
kadangkala kita alpa
rezeki yg kiter dapat tu sebenarnya ada hak milik org lain
aku ni belajar jer pasal zakat tapi tak amalkan
rase hidup ni tak tenang jer
culas2 jer aku bayar zakat
takut nanti jadi munafik
nauzubillah

nak pergi isi borang wat potongan zakat lagilah aku malas
nak wat baik punya lah setan ni dok menghasut
see??

demi Allah
hati ini selalu tak tenang
akhirnya satu hari aku wat cimb klik
buka majalah dan cari org2 yg btul2 susah
dan aku transfer jer duit ke akaun beliau

alhamdulillah
bebanan perasaan ni terhurai begitu saja
terasa ketenangan tu menerpa
syukur ya Allah
akhirnya aku jmpa alternatif yg mudah nak bayar zakat
kat bandar ni bkn senang nak jmpa org yg susah

atau paling susah pon
pergi ke web zakat
kat situ pon boleh potong online
aku pon potong juga terus ke dalam potongan zakat
lagi mudah
nak kira zakat pon kita masuk jer jumlah pendapatan
nanti dia tolong kira..

jadi..kpada kwn2 kat luar sana
keluarkanlah zakat
kadangkala kita takut nak keluarkan zakat sb rasa duit kita byk nk guna
tapi percaya lah
zakat yg kita keluarkan tu adalah perintah Allah
malah apa yg Allah katakan adalah benar
zakat tidak akan membuat rezeki kita berkurang
malah berganda2 Allah bagi
alhamdulillah


KELEBIHAN BERZAKAT:

1. Mendapat rahmat daripada Allah swt - dgn berzakat, harta dan rezeki kita  akan bertambah dan  bukannya berkurang.
2. Mengeratkan Kasih Sayang - orang yg kaya dan senang membantu orang yg miskin dan fakir. Si kaya turut merasai kepayahan dan kedhaifan yg dilalui oleh saudara seislam tersebut.
3. Mendapat ganjaran Syurga Firdausi - Allah swt telah menjanjikan balasan Syurga yg tertinggi sekali iaitu Jannatul Firdausi buat semua pembayar zakat.
4. Membersihkan Hati dan Harta Daripada perkara yg merosakkan - Zakat mengajar dan mendidik kita agar bersikap pemurah, saling bantu membantu dan memberi pertolongan kepada org yg berhak mendapatkannya. Justeru itu terhindarlah sikap tamak, bakhil dan sombong yg berada di hati2 kita Na’uzubillah…
Akhir kata zakat itu hukumnya wajib
“ZAKAT MEMBAWA BERKAT”






Jumaat, 21 Disember 2012

AlhaMduLillaH..

alhamdulillah
percutian panjang yang sangat indah
although I had to leave my husband for a while 
almost a month..
but..
itulah realitinya..

seriuosly..mmg aku terlalu rindu dengan mak..abah n abg..adik2 kat kg..
kiranya aku ni sensitip jugaklah
kdg duduk sorang2 pon ble menangis
bini sapo lah tu kan

alhamdulillah again..
aku dah sampai rumah di jb ni
walaupon I feel very sad time
I already have my own family
So I have to strongly
bertabahlah wahai hati

oklah..masa kat kg..
gila ahh aku
makan n tdo jer kerja aku
malu nak ckp berat aku bertambah
mana tak naik..
mak aku masak sedap..
dapatlah mkn ketupat, rendang..laksa..mee rebus..chicken chop..pie daging..ikan bakar..bubur asyura.ayam panggang.mcm2 lgi..
like ikan buntal sudeyyy
tq 4 everything my mom
insha Allah..nanti kami balik lagi

Alhamdulillah jugak..
rezeki daripada Allah SWT sentiasa ada..
bulan ni dapat bonus lagi..
sejak I have a daughter..
rezeki kami semakin murah

tadi dengar berita pon
asb dapat kadar dividen tertinggi sepanjang 5 tahun
alhamdulillah
murah lagi rezeki kami
terima kasih ya Allah
sesungguhnya aku sgt bersyukur dgn sgala nikmatMu

selain itu juga
aku turut memberi bonus pada kedua ibubapaku yg telah bersusah payah menjaga aku
wang ringgit tak dapat membayar jasa mak abah
tapi angah janji
angah akan jaga mak abah..abang sulungku..n adik2 dgn baik..

semoga kami sentiasa dimurahkan rezeki..
cuma satu ja yg perlu kita amalkan..
hidup ni jgn kedekut
bila kedekut rezeki sempit
zakat jgn lupa byr sama
jgn berkira dgn mak ayah n keluarga sendiri
insha Allah..
kadangkala rezeki ni dtg dr pelbagai sudut
walaupon bukan duit..mungkin kesihatan yg baik..dan bermacam2 lagi

Do not be stingy..
insha Allah..nanti kalu kita yg susah..
there will be others who will help us
^____^

Rabu, 19 Disember 2012

A Long JourNey


A long vacation very enjoyable
Arini I broadcast at seremban
night bus ride from s.petani
reach seremban at 5am
first time naik bus sejak ada anak
huhuhu
kereta hubby tinggal kat seremban
actually we plan to raise our train back to seremban from sg petani..
sekali daa ticket has habiss sudaa
padan muka
huhuhu
hubby beli lambat sangat


tomorrow will start the journey to jb
almost a month split with husband
feel very happy but sad they broke up with mom and dad
walaupon at seremban .. I still feel sad
very homesick at mom and dad beloved di perak

for the sake of my husband and my daughter
have to strengthen the heart and spirit

my husband last headache
Had the time I pinch the head jugak
hopefully my husband's speedy recovery
sok perjalanan terakhir
semoga perjalanan dipermudahkan
aminn

Selasa, 11 Disember 2012

HusBaNd


agak2 uolls
when the husband does not care to eat and drink when his wife returned to the village .. what a feeling uolls??
huhu

when I called my husband
question have eaten or not
must answer my husband eat meggie

how sad
I heard kesiannya
what can we do
I feel guilty leaving it so long

My husband missed very much loved daughter
maybe after this I can not leave yet

of course my husband is getting thin
abg .. I'm sorry I will not leave yourself more
feel very guilty because let yourself terkontang kanting ..

but the most important
we are missing you
hopefully when we are far from our increasingly interconnected miss

we miss you
we loved you so much

Khamis, 6 Disember 2012

CELCOM??


already in 2 days ..
I do not get the message of the husband
I change the hp but it still does not get the message
only incoming and outgoing calls only can be ..
bored taste ..

but the funny thing is I can turn the message of others
hampehh sorts ja celcom line
serabut my kepala otak tak dapat msg ngn hubby
very inconvenient!!
wat spoil mood ajooo..
XoXoXo
want to update the blog no mood
lagi lagi lagi malas
Now update the blog without pictures because lazy upload
hehehehe
tak tau pasai pa..
NOT asked yeahhh

adoiii
fast time passes
lazy feeling like to go to work
ill man facing

ohh god
Give me the strength
I want to live happily
tired it's like when people insults

I hope strong and not feel sad anymore
for the sake of her beloved husband and daughter loved
take courage this
aminnnn

MenYamPaHHHH


I do not know
husband will come next week to take us away from the village....
hate to think of any work
especially the administration really could not use
do not use the brain came late pon want to complain
range wretched!!!

see your face I hate ponnnn
benci sgt tauuuuu
huhuhu

actually
I was very aggrieved
when you traduce me
hawk story chapter I
Who are you????
do not want to nose into so is
You should be grateful because I did not revenge
but thought too old co
then I put
macammmmm hampehhhhh!!!!


yesssss
work must be fun if I did not pound like now
I deliberately made ​​the story in English
so that people do not really understand what I was membebellll
membebel dalam bi lagi bagus
sekurangnya dia tak tahu
hehehe

I was homesick husband babehhh
kuikui
very homesick beloved husband
moodd
tak sabar jumpa husband minggu depannn
^______^

attention!!!
do remember forever we will be on
At any time, we will be under even
live this law of karma
you know the KARMA???

Ahad, 2 Disember 2012

TanPaMu...

tanpamu suamiku
terasa kehilangan..
memang aku terasa sgt suami tiada di sisi
aku gembira jumpa mak dan abah kat kg
rindu pada adik2 terubat..

namun rindu pada suami menggunung tinggi..
terasa peritnya berjauhan
selama ni suami bergilir2 mandikan anak..main ngn anak..bgi anak makan..sgala2nya bersama
tapi bila balik kg batrisyia langsung tak nak ngn sesiapa
adoiii..lenguh tgn aku asyik dukung si comel ni
kalau setiap masa aku angkat budak comel seberat 10kg
mau terbakar lemak2 aku
hehehehehe

barulah aku tahu
selama ni pergi ke mana2 suami yg dukung batrisyia
tak pernah merungut walaupon lenguh
membiarkan aku persis anak kecil membeli barang yg aku suka sambil dia mendukung anak tercinta..
suami yg memujuk anak saat aku kena migrain..penat..malas..semuanya dia sabar..

bila semuanya aku yg perlu lakukan
barulah aku tahu
aku tak mampu kehilangannya
suamiku pelengkap hidupku
walaupon muka dia nampak garang
tapi dia sangat penyabar dgn ku..

rindu sgt ngn abg
rindu sgt2....
huhuhuhu
tapi walau rindu kt abg tapi tak mo blk jb lagi
nak dok kg makan buah..mkn makanan feveret..
boleh giteww
^_______^

tanpamu ku rasa kosong kosong
bak kata najwa latif