Selasa, 25 Disember 2012

ZaKaT

arini aku nak wat entry berilmiah sikit
asyik entry merapu ja
tahun dpn dah nak masuk satu angka lagi
tak reti2 lagi kewwww
nahh kau mak kiah
lama mokcit tak membebel
^___^
hahahaha

ok back to topic
hehehehe
actually..dah lama aku nak citer pasal zakat ni
sebab bagi aku..banyak kesan yang memberi impak dalam kehidupan aku..

pendek kan citer lah..
kadangkala kita alpa
rezeki yg kiter dapat tu sebenarnya ada hak milik org lain
aku ni belajar jer pasal zakat tapi tak amalkan
rase hidup ni tak tenang jer
culas2 jer aku bayar zakat
takut nanti jadi munafik
nauzubillah

nak pergi isi borang wat potongan zakat lagilah aku malas
nak wat baik punya lah setan ni dok menghasut
see??

demi Allah
hati ini selalu tak tenang
akhirnya satu hari aku wat cimb klik
buka majalah dan cari org2 yg btul2 susah
dan aku transfer jer duit ke akaun beliau

alhamdulillah
bebanan perasaan ni terhurai begitu saja
terasa ketenangan tu menerpa
syukur ya Allah
akhirnya aku jmpa alternatif yg mudah nak bayar zakat
kat bandar ni bkn senang nak jmpa org yg susah

atau paling susah pon
pergi ke web zakat
kat situ pon boleh potong online
aku pon potong juga terus ke dalam potongan zakat
lagi mudah
nak kira zakat pon kita masuk jer jumlah pendapatan
nanti dia tolong kira..

jadi..kpada kwn2 kat luar sana
keluarkanlah zakat
kadangkala kita takut nak keluarkan zakat sb rasa duit kita byk nk guna
tapi percaya lah
zakat yg kita keluarkan tu adalah perintah Allah
malah apa yg Allah katakan adalah benar
zakat tidak akan membuat rezeki kita berkurang
malah berganda2 Allah bagi
alhamdulillah


KELEBIHAN BERZAKAT:

1. Mendapat rahmat daripada Allah swt - dgn berzakat, harta dan rezeki kita  akan bertambah dan  bukannya berkurang.
2. Mengeratkan Kasih Sayang - orang yg kaya dan senang membantu orang yg miskin dan fakir. Si kaya turut merasai kepayahan dan kedhaifan yg dilalui oleh saudara seislam tersebut.
3. Mendapat ganjaran Syurga Firdausi - Allah swt telah menjanjikan balasan Syurga yg tertinggi sekali iaitu Jannatul Firdausi buat semua pembayar zakat.
4. Membersihkan Hati dan Harta Daripada perkara yg merosakkan - Zakat mengajar dan mendidik kita agar bersikap pemurah, saling bantu membantu dan memberi pertolongan kepada org yg berhak mendapatkannya. Justeru itu terhindarlah sikap tamak, bakhil dan sombong yg berada di hati2 kita Na’uzubillah…
Akhir kata zakat itu hukumnya wajib
“ZAKAT MEMBAWA BERKAT”






Tiada ulasan:

Catat Ulasan