Powered By Blogger

Jumaat, 7 Oktober 2011

IUGR..

ingat nak updet blog aritu
tapi sekarang kemalasan melanda lah plak...
ok lah..balik pada tajuk entry..
aku pergi klinik hari khamis aritu untuk check up bby macam biasa
timbang berat,, urine test,, tekanan darah..n check HB
alhamdulillah HB aku semakin baik
dah 11.8..dah normal balik..
sebelum ni asyik 9 -10 ja...

berat pon bertambah
3.5kg..berjaya gak aku makan banyak
sebab masa pergi private klinik aritu..
doktor ckp msih ader msa nk tambahkan berat my baby
sebab masa tu brat my bby 1.3kg smasa 8bulan ++
kecilnya my baby....

then jmpa doktor kerajaan 4 scan my baby
ermmmm....doktor cakap my baby still kecik
macam ader problem..tersentak aku dengar...tahan jer air mata ni
then doktor refer aku ke hospital besar sultanah aminah keesokan harinya
sebab petang tu pon dah lewat

time tu asben aku tinggalkan aku kat klinik
dia pergi beli cendol sebb aku nak makan
sampai 3 bungkus dia beli
mak datukkk
banyak benor..aku nak makan skit jer...

bila aku send msg kna pergi hspital..n ckp bby ader problem
suspected IUGR.....

asben terus pergi klinik
pas settle surat tmujnji kat hspital esoknya
aku pon balik...kelua jer dari klinik
dah nampak asben parking kreta
masuk dalam kreta terus nangis puas2
sangat risau ngn my baby
dh 36mnggu lebih aku bawa dia dalam perut ni

Ya Allah..selamatkan anak ku ini
sesungguhnya aku terlalu menyayangi anak ini

hubby pegang erat tangan aku
memang aku perlukan sokongan suami tercinta
sepanjang perjalanan balik ke rumah aku menangis
hanya Allah yg tahu bertapa sedihnya aku arini

sampai di rumah..
hubby memeluk aku seeratnya..aku menangis semahu2nya
terasa kerdil bila diuji
kata2 semangat dari hubby sdikit sbyk membantu aku
aku terus call mak di kampung
mak aku pon risau..then aku minta mak aku baca yasin n berdoa untuk aku ngn bby agar selamat semuanya

malam tu..pas solat mgrib berjemaah,,kami baca yasin sama2..
hubby letak air kosong di tengah tu untuk bagi aku minum
rase syahdu n sedih sgt2
emosi aku mmg tak stabil
aku ngn hubby sama2 menunaikan solat hajat n taubat
mohon agar Allah permudah kan sgalanya

malam tu aku tak kelua makan
hubby tak bagi aku ikut
dia bungkuskan jerr
aku ajak hubby pergi private klinik
sebab aku jadi risau sgt2
tapi hubby tak bagi aku terlalu memikirkan sgt
dia suh aku rehat sajer di rumah

sementara hubby pergi beli makanan
aku google maklumat pasal IUGR
takutnya aku..ader sesetengah tu dipaksa bersalin
sebab baby tak membesar seperti yg sepatutnya
aku gtau hubby pasal bersalin tu
hubby pesan awal2 suh siap2kan barang aku
incase kna tahan wad pon
barang dah standby kan

aku tak faham sangat
tapi aku tawakal jer padaNya
malam tu tidur pon tak lena

so..pagi jumaat tu aku pergi sekolah dulu..asben anta aku..
tak keja lah dia pagi tu..
nasib lah ader kawan2 hubby yg cover tempat hubby
hubby pesan suh aku makan siap2 kat sekolah
takut aku lapar

sempatlah aku makan bihun goreng+nasi goreng
ngn ayam goreng +milo ais
tpi amik skit ja..campur2..
dalam dok risau..aku tetap ader selera makan
alhamdulillah

then pukul 9.00pagi asben datang amik n terus ke hospital sultanah aminah
sampai kat spital..
tgu turn tu yang wat aku tak suka
ramainya org
datang pon dah lewat kan


no aku 75..see...boringnya menunggu
aku suruh hubby pergi bekpes ja dlu
sian sbb dia tak makan ape lagi
then aku request nk air dutch lady strawberi
wat alas perut
kalu aku dahaga nanti

tgu pnya tgu
turn aku pon sampai
jmpa dengan doktor cina..lelaki hokeyy...nasiblah friendly
pas check kedudukan bby..n sume2 lah..
doktor minta aku keluar jap...dia nk draf balik perkmbgan bby
then dia panggil aku masuk bilik balik
n terangkan serba sedikit tentang my baby
n minta aku tunggu doktor pakar untuk wat scan
nerves sangat

after that doktor pakar pon datang
aku terus masuk bilik ape ntah
doktor pakar tu scan my baby
semua dia ukur
doktor cakap scan ni boleh tengok aliran darah bby sama
mmg canggih mesin tu
semua aku dapat tengok pasal my baby
jantung n DLL

then dia cakap...
my bby memg kecik sedikit
tapi perkembangan dia positif
fuhhhhhhhhhhhh
alhamdulillah
rase nak menangis
doktor cakap anak puan dah 2.4kg...
what??syukur sgt ya allah
smlm doktor cakap lain
arini pakar ckp lain
bayangkan 2mngu aku paksa mkn..
berat aku naik 3.5kg
rupa2nya 1.1kg untuk my bby

besarnya kuasa Mu Ya Allah
akhirnya my bby besar lah jgak
then doktor ckp...anak puan ader masa lagi ni..
maybe around 2.7-3kg bila lahir nanti
air ketuban pon ok
kepala baby pon dah ke bawah
boleh bersalin normal
dont wori puan
anak puan sihat

Ya Allah..syukur sgt2..
hilang segala kesedihan yang aku rasai..

keluar jer dari bilik tu
asben tengah menunggu aku
masa aku kena panggil masuk bilik tu..hubby takde pergi makan
hubby terus datang kat aku

doktor tu pon cakap2 ngn my hubby
progress bby positif
alhamdulillah
terima kasih ya Allah
semoga anakku selamat dilahirkan nanti..
alhamdulillah...


10 ulasan:

  1. Moga lini n baby selamat...jangan fikir sgt lini,kang terjejas kesihatan lini...banyakkan makan kurma kalau de air zam zam minum sekali.. Insyaallah,allah akan permudahkan segalanya...

    BalasPadam
  2. thanks aza..harap2 sume slmat..main takut plak nk bersalin nti..huu..lini tak lupa nsihat aza tu..mkn kurma byk2 gak ni..harap cik widad pon cpat smbuh,,,

    BalasPadam