Ahad, 23 Jun 2013

SteamBoat

rasanya aku seorang penggemar steamboat terlampau kot
bahaya sebenarnya
sebab boleh mengoyakkan poket
huhuhu

ketagihan nak hirup tomyam panas n daging bakar
lagi satu yg menjadi masalah
restoren steamboat selalu buka malam-malam
kadang waktu siang pon aku teringin
acanerr tu nak tunggu malam

lagipon selalu restoren steamboat ni cas ikut per kepala
dekat sini ada yg rm30.90, ada yg rm20.90
 dua2 not bad
cuma different nya sb price 

finally aku dapat idea baru
lagipon bukan semua bahan aku makan
selalu aku pulun daging bakar jalah
mcm hubby dia bakar2 ni kureng
dia suka yang rebus2 ja
okey laki bini minat tak serupa

so..aku wat sendiri steamboat versi aku
buat ja kuah tomyam,masukkan kiub tomyam n ejas citarasa..nak pedas masukkan cili sikit.. sediakan bahan untuk direbus,,bebola ikan, sayuran dan segala mak nenek bahan dia tu

pastu boleh guna pemanggang ajaib atau pon kuali non stick
aku alas kan dengan kertas aluminium tu ja
then panggang daging yg diperap
boleh juga ditambah dgn ayam, udang, dan sebagainya
ikut selera masing2
sedap sgt
serupa ja makan steamboat kat luar tu
tapi yg ni lagi jimat

so sekarang aku dah tak perlu susah hati kalu nak makan steamboat di siang hari
kejap ja masak then siap!!

yang penting rumah aku standby bahan nak makan steamboat
lagi jimat...

Sabtu, 22 Jun 2013

UbaT GuNa - GuNa

hari ni mood nak buat entry datang
mcam biskut lak kan..hehehe

Tajuk pon dah suspen kan..
ubat guna-guna..
tapi aku dgn suami tetap guna kan juga
untuk melembutkan hati suami isteri

Ehhhh
tapi dengar dulu
kang kata aku syirik lakkk
huhuhu

Sebenarnya dah lama aku nak sharing pasal benda ni
dah lama aku dengar pasal ni
aku pon sekadar suka2 ja wat
tapi nampak keberkesanannya

setiap kali aku masak atau buat air
aku bacakan Ya Latif, Ya Latif berulang-ulang kali
baca Ya Rahim, Ya Rahim berulang kali juga
aku juga baca kat ubun-ubun anak

Aku perasan sejak rajin mengamalkan sebut asmaul-husna ni
nampak kasih sayang suami isteri makin bertambah
anak plak makin manja
bergaduh tu normal lah kan
sedangkan lidah pon tergigit
ini kan perkahwinan
tapi bila bergaduh hati akan lebih cepat reda n berbaik kembali
selalu aku lah yg suka cari pasal
hekhekhek

suami pon macam aku juga
kalu dia wat air kat aku
dia pon mengamalkan Ya Latif..
Ya Latif tu kan bermaksud Maha Lembut

insyaAllah
hati kita lebih lembut dengan pasangan
tapi paling penting kena jaga solat lah
solat lah kekuatan rumahtangga kita
doakan yg terbaik untuk diri, suami, anak2 dan keluarga
kita hanya manusia biasa
namun kita perlu berusaha menjadi manusia luar biasa
biasakan wat sesuatu perkara kerana Allah
mulakan dgn bismillah
insyaAllah..kehidupan kita lebih bermakna
selamat berzikir semua
(* v *)

Ahad, 16 Jun 2013

ALhamDulillaH,, RezeKi AnaK

alhamdulillah..rezeki anak lagi
dah lama tak buka fb
sekali buka tgok ada berita gembira
syukur sangat2 pada Mu Ya Allah

benarlah janji Allah..setiap anak tu ada rezeki tersendiri
dulu aku cukup risau takut short duit bila dah ada anak sendiri
yealah pampers..baju anak..anta pengasuh, alat mainan dia
dan macam2 lah
tambah mcm aku ni yg suka shoping baju
tapi ternyata sangkaan aku meleset
sejak batrisyia lahir rezeki kami suami isteri tersangat lah murah..alhamdulillah

polis naik gred gaji..gaji kakitangan awam pon naik lagi
aku yg bekerja sbg guru pon merasa tempiasnya..
aku tak pernah terfikir yg Allah nak bagi rezeki sebegini
kalu aku tahu dari dulu aku kawin awal2..huhuhu
siapa tahu kan
anak ni lahir jer Allah dah tentukan rezekinya

yang paling penting aku dapat menghulurkan belanja kat kampung
sejak kerja dari 2008 tak pernah lagi sekali aku gagal mengirimkan belanja
sb bagi aku
mak dan abah telah bersusah payah membesarkan aku dan adik beradik yg lain
masa sekarang ni lah aku nak membalas segala kesusahan mak ayah aku..

pejam celik hampir 5tahun aku dah bekerja sebagai pendidik
rasa macam terlalu cepat masa berlalu
aku percaya
semua ini bknlah aku dapat sekelip mata
kesusahan dan keperitan aku menuntut ilmu dulu sudah berbayar..
aku juga percaya..
setiap gaji itu mengandungi hak2 org lain
keluarkan lah zakat agar harta kita diberkati
alhamdulillah..syukur ke hadrat Mu Ya Allah
aminnn


Rabu, 5 Jun 2013

MenaNgis LaGi

hanya Allah Maha Mengetahui
bertapa rindunya pada mak dan abah
rindu sgt2
balik kg hari tu pon kejap jer rasa
encik suami hnya cti seminggu
blk seremban kejap..pastu pergi cameron smpena anniversary
then baru blk perak

ya Allah.. rasa berat sgt
rindu sgt2
dari kecik smpi besar
aku jenis rapat sgt ngn mak
duduk asrama tiap mngu mk abah dtg
msuk matrik kedah 2mngu aku wajib balik kg
masuk upm setiap kli cti pnjng aku blk
upm sb jauh jer tak dpt balik kerap
dh kawin pindh jb
bertambah jauh
rindu yg maha hebatt

walaupon suami tekankan yg aku skrg ni dh jdi tgjwb dia
apa2 pon aku harus disisinya
namunn..
kerinduan pda mk abh terlalu dlm

cepatlah abg hbis belajar
kita pindahlh dekat sikit
at least kalu rindu mk abah
boleh jugak balik jengok
lagipon duduk kat sini tak seronok
jauh dr sedara mara

semoga Allah memelihara mak dan abah
ada rezeki kmi pindah dekat sikit
angah syg sgt2 ngn mak n abah
syg sgt2222