Isnin, 26 September 2011

BaBy KeCik...

hari sabtu yang lepas..aku ngn asben pegi wat scan baby kat klinik swasta..sajer nak tgok perkembangan baby..
tapi aku sedih..sb doktor cakap baby kecik
tak sampai 2kg pun lgi ank ummi ni

so..aku balik umah berazam sebaik mungkin..
makn banyak n makn balik suplemen yang aku berenti tu
aku stop sebab kawan aku suh selang seli makan
tapi yealah..baka mak tecik kan..baby pon kecik
aku agak emosi bila memikirkankannya
so..hubby lah yg byk bagi support..
dia ckp dlu dia lahir tak sampai 1kg..
tapi sekarang membesar dgn sihat n tinggi

ermmm...tapi doktor cakap ader masa sebulan lagi ni
aku kena makan banyak skit
itulah yg aku wat
penuhkan peti ais ngn buah n biskut
yg berat2 aku makan kat sekolah n balik sekolah hubby tapaukan

harap2 baby aku sihat walaupon kecik
nak tgok jantina
tapi doktor cakap tak nampak sebab bby aku aktif sangat
dok bergerak
so..balik umah terus cari nama baby boy
yealah..dok scan bby gurl
kang kua baby boy
sian dia
nama pon umi ngn ayah tak cari lagi

dalam meniti saat nak bersalin ni
aku google maklumat ni
untuk aku ngn bakal2 ibu yea
semoga Allah permudahkan segalanya..
amin...




(petikan diambil dr http://www.hamidarshat.com/)
Antara amalan doa yang boleh dipraktikkan sepanjang menunggu hari kelahiran antaranya ialah:
  • Surah Maryam
  • Surah Yassin
  • Surah Yusof
  • Surah Luqman
  • Surah Al-Hasyr: Ayat 3
  • Surah Al-Insyiqaq: Ayat 4
  • Surah Al-Ahqaf: Ayat 35
  • Surah An-Nazi'at: Ayat 46 (tiup pd air > sapu pd perut > minum)
  • Surah Az-Zariyat

Dan ini antara doa yang patut dibaca oleh bakal ibu utk memudahkan proses bersalin. kalu bole dikerapkan bacaannya. kita hanya mampu bertawakal dan memohon pada Allah. moga2 Allah memperkenankan doa kita.
"Kemudian jalannya dimudahkan" (Surah Abasa: ayat 20)
"Dan aku sentiasa menyerahkan urusanku bulat2 kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Melihat akan keadaan hamba2nya". (Surah Ghafir: ayat 44)
“Tidak ada Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku termasuk orang orang yang zalim". (Surah Al-Anbiya': ayat 87)

Bagi si suami yang bakal menjadi bapa, adalah baik bagi suami mendoakan si isteri bagi membantu memudahkan proses bersalin. Antaranya ialah:
  • Ayatul Kursi
  • Surah Al-A'raf: Ayat 54
  • Surah Al-Anbiya': Ayat 87

Ayat ini juga elok dibaca oleh bakal ibu sebagai persediaan utk melahirkan bayi dan moga dapat membantu bagi memudahkan bersalin.
Wallahu akhrajakum mimbutuni ummahatikum la ta'lamu nasyaiaa.
"Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatu apapun".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan